Search for:
  • ΟΜΑΔΕΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
    • ΒΙΒΛΙΑ
    • ΑΡΘΡΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Sign In

Lost your password?

Not a member yet? Sign Up
  • phone 210-7255191
  • email info@sxolesgonewn.gr
ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ
  • ΟΜΑΔΕΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
    • ΒΙΒΛΙΑ
    • ΑΡΘΡΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
perm_identity Get Started
ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ > Uncategorized > Γιατί οι έφηβοι δυσκολεύονται να μοιράζονται τα μυστικά τους με τους γονείς τους;

Γιατί οι έφηβοι δυσκολεύονται να μοιράζονται τα μυστικά τους με τους γονείς τους;

access_time22 Δεκεμβρίου, 2024
perm_identity Δημοσιεύθηκε από Vasiliki Pappa
folder_open Uncategorized

Κάθε παιδί –και πολύ περισσότερο κάθε έφηβος – έχει δικαίωμα στην αυτοδιάθεση. Έχει δικαίωμα να επιλέγει πότε θα μιλήσει στους γονείς του και τι θα τους πει. Η παραχώρηση αλλά και η διεκδίκηση του δικαιώματος αυτού αποτελεί απαραίτητη και αναγκαία προϋπόθεση για την υγιή ψυχική του συγκρότηση και τη διαμόρφωση μιας υγιούς, αυτόνομης προσωπικότητας. Πρόκειται για μικρά, απλά και «ανώδυνα μυστικά» που δίνουν τη δυνατότητα στο παιδί να αυτό-επιβεβαιώνεται και να εξελίσσεται. Στην εφηβεία, αυτό γίνεται ακόμη πιο έντονο, καθώς η ανάγκη των εφήβων για διαφοροποίηση είναι πιο επιτακτική. Η εφηβεία είναι το εξελικτικό στάδιο κατά το οποίο επιτελείται η διαμόρφωση της ταυτότητας. Για να επιτευχθεί η διαμόρφωση της ταυτότητάς του, ο έφηβος έχει ανάγκη από την υγιή διαφοροποίησή του από τα γονικά πρότυπα.

    

Υπάρχουν πράγματα που οι έφηβοι δυσκολεύονται να μοιράζονται με τους γονείς τους. Δυσκολεύονται ή φοβούνται να συζητούν οτιδήποτε έχει να κάνει με τις προσωπικές τους επιλογές που δεν σχετίζονται με τις αξίες, τις απόψεις, ή τα αισθητικά κριτήρια των γονιών τους: Θέματα επιλογής φίλων και συντρόφου, καθώς και πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, ενασχολήσεις και αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους, ρούχα και εξωτερική εμφάνιση, είναι μερικά από τα θέματα που οι έφηβοι επιλέγουν να τα μοιράζονται περισσότερο με τους φίλους τους κι όχι τόσο με τους γονείς τους. Ο έλεγχος των γονιών εκδηλώνεται περισσότερο από τη στιγμή που ο έφηβος ζητήσει από το γονιό του την οικονομική του συνδρομή (π.χ. χρήματα για να βγει έξω, για να αγοράσει κάτι, ή για να πάει διακοπές…), ή την άδειά του για μια νυχτερινή έξοδο που θα διαρκέσει περισσότερο από το σύνηθες. Οι έφηβοι δεν επιθυμούν να τα μοιράζονται αυτά με τους γονείς τους γιατί θέλουν να αυτό-προσδιορίζονται από τη μια και από την άλλη δεν τα μοιράζονται, γιατί φοβούνται άλλοτε τον έλεγχο, άλλοτε την άρνηση κι άλλοτε την κριτική των γονιών τους και τις επικρίσεις τους.  

 

Οι γονείς αντιπροσωπεύουν για τους εφήβους τον έλεγχο, την εξουσία, τα «πρέπει», τις κοινωνικές συμβάσεις και τον συντηρητισμό. Είναι γι’ αυτούς φορείς εξουσίας στους οποίους πρέπει να προβάλλουν αντίσταση (όπως είναι και οι καθηγητές τους, αλλά και οι περισσότεροι ενήλικες εν γένει). Από τη μια, οι γονείς χρειάζεται να δώσουν στους εφήβους επαρκή χώρο για την αναγκαία διαφοροποίησή τους. Και όχι μόνο να την επιτρέψουν, αλλά και να την καλωσορίσουν! Ας μην ξεχνάμε ότι οι συχνές «σιωπές» των εφήβων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαφύλαξη της ατομικότητάς τους και για την υγιή ψυχική τους συγκρότηση. Η σιωπή είναι δηλωτική εσωτερικών ανακατατάξεων και αναμοχλεύσεων, καθώς και επαναπροσδιορισμών ως προς τις επιλογές τους, τις προτεραιότητες που θέτουν, τις αξίες που θεωρούν σημαντικές για τη ζωή τους. Κι αυτό οι γονείς οφείλουν να το κατανοήσουν και να το σεβαστούν. Από την άλλη, χρειάζεται να μπορέσουν να κερδίσουν το στοίχημα της επικοινωνίας μαζί τους. Για να μιλούν περισσότερο οι έφηβοι, οι γονείς χρειάζεται να είναι εφοδιασμένοι με τη μοναδική δεξιότητα του καλού ακροατή. Να μπορούν ν’ ακούν, ν’ αφουγκράζονται, να παρατηρούν τους εφήβους τους. Να επιδεικνύουν αποδοχή, χωρίς ν’ ασκούν κριτική και να καταφεύγουν σε δυσλειτουργικά κηρύγματα. Αν μπορέσουν να τους σεβαστούν, χωρίς να τους φοβηθούν, θα κερδίσουν το σεβασμό τους. Κι αν καταφέρουν να τους εμπιστευθούν πραγματικά, θα κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους.

 

 

Βιβλιογραφικές παραπομπές

 

Hayman, S. (2016). Μεγαλώνοντας Χαρούμενους Εφήβους (Μεταφρ.-Επιμ.: Β. Παππά). Αθήνα: Βήτα.

 

Παππά, Β. (2017). Επάγγελμα Γονέας. Τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων. Αθήνα: Οκτώ

 

Βασιλική Παππά, MSc, PhD,

Συμβουλευτική ψυχολόγος / Ψυχοθεραπεύτρια,

Επιστημονικά υπεύθυνη Σχολών Γονέων

www.sxolesgonewn.gr

www.emotionalintelligence.gr

Νεότερα Αγάπη και Συναισθηματική Νοημοσύνη
Παλαιότερα Η καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης των παιδιών

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Recent Posts

  • Μητεροποίηση (και πατεροποίηση)
  • Η αναπτυξιακή διάσταση της φιλίας των παιδιών και ο ρόλος των γονιών
  • Υπεργονεϊκότητα: Τα χαρακτηριστικά και οι συνέπειές της στη συμπεριφορά των παιδιών
  • Τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων
  • Το αίσθημα παντοδυναμίας των παιδιών και ο ρόλος των γονιών

Recent Comments

Χωρίς σχόλια για εμφάνιση.

Archives

  • Ιανουάριος 2025
  • Δεκέμβριος 2024
  • Αύγουστος 2024
  • Απρίλιος 2023
  • Οκτώβριος 2021
  • Μάιος 2021
  • Ιανουάριος 2021
  • Νοέμβριος 2020
  • Οκτώβριος 2020
  • Μάιος 2020
  • Απρίλιος 2020
  • Μάρτιος 2020

Categories

  • Uncategorized

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΠΠΑ, MSc, PhD
Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
Πρόεδρος & Επιστημονικά υπεύθυνη
Πανελλήνιου Συνδέσμου Σχολών Γονέων
Μέλος ΣΕΨ, ΕΛΨΕ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
Παράρτημα της Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση
των Γονέων (F.I.E.P.) από το 1962

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τηλ: 21 0725 5191
Κιν: 6973233673
Email: info@sxolesgonewn.gr

© 2024 Sxoles Gonewn. All rights reserved. Powered by MarketEyes.
keyboard_arrow_up