Search for:
  • ΟΜΑΔΕΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
    • ΒΙΒΛΙΑ
    • ΑΡΘΡΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Sign In

Lost your password?

Not a member yet? Sign Up
  • phone 210-7255191
  • email info@sxolesgonewn.gr
ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ
  • ΟΜΑΔΕΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
  • ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
    • ΒΙΒΛΙΑ
    • ΑΡΘΡΑ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
perm_identity Get Started
ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ > Uncategorized > Οι αντιδράσεις των παιδιών στην απώλεια και η συμπεριφορά των γονιών

Οι αντιδράσεις των παιδιών στην απώλεια και η συμπεριφορά των γονιών

access_time22 Δεκεμβρίου, 2024
perm_identity Δημοσιεύθηκε από Vasiliki Pappa
folder_open Uncategorized

Όλη η ζωή χαρακτηρίζεται από αλλεπάλληλες αλλαγές και μικρές ή μεγάλες απώλειες από τη γέννηση ως τον θάνατο. Κάθε φυγή από το σπίτι, κάθε μετακόμιση, κάθε αλλαγή στην εργασία ή μεταβολή στην οικονομική κατάσταση ενός ατόμου, κάθε απώλεια προσώπου ή ζώου συντροφιάς, είναι μορφές απώλειας που όλοι οι άνθρωποι βιώνουν. Κάθε αλλαγή πεποιθήσεων και κοσμοθεωρίας, κάθε στάδιο ωρίμασης του ατόμου συνιστά επίσης απώλεια, όπως επίσης και κάθε μεταβατικό στάδιο στη ζωή, κάθε σημαντικό γεγονός, όπως ο γάμος, το διαζύγιο, η συνταξιοδότηση, αλλά και κάθε αρρώστια, κάθε σωματικό ή ψυχικό τραύμα αποτελούν «μικρούς θανάτους» στη ζωή (Kubler-Ross, 2009).

Κάθε κρίση στην οικογένεια συνιστά επίσης απώλεια και έχει συνέπειες για τα παιδιά, συνήθως αρνητικές – τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Τα παιδιά βιώνουν κάθε κρίση ως αποσταθεροποίηση, ανισορροπία, διαταραχή της σταθερότητας στη ζωή τους. Υπάρχουν πολλές καταστάσεις κρίσης που μπορεί να κληθεί μια οικογένεια να αντιμετωπίσει: μια φυσική καταστροφή (σεισμός, πυρκαγιά, πλημμύρα), η γέννηση ενός παιδιού με αναπηρία ή κάποια ιδιαιτερότητα, μια αποβολή, ένα παιδί που φεύγει από το σπίτι, προβλήματα ενός γονιού με τον νόμο, οικονομική καταστροφή. Οι περιπτώσεις είναι πολυάριθμες, όπως επίσης και οι διαβαθμίσεις τους. Και η αντιμετώπιση της κάθε περίπτωσης είναι πολύ ιδιαίτερη και μοναδική. Συχνά, ακόμα και πολύ θετικά γεγονότα μπορεί να προκαλέσουν κρίση στην οικογένεια, όπως επίσης και η ταυτόχρονη εμφάνιση πληθώρας γεγονότων.

Οι επιπτώσεις της κρίσης διαφέρουν ως προς την ένταση και τη διάρκεια. Η απώλεια έχει πολλές όψεις, μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Στις περιπτώσεις που τα στρεσογόνα γεγονότα δεν είναι σαφή, ο Boss (2006) υποστηρίζει ότι υπάρχει και η «διφορούμενη απώλεια» (ambiguous loss). Πρόκειται για την απώλεια που προκύπτει από την ασυμφωνία σωματικής και ψυχολογικής-συναισθηματικής παρουσίας ή απουσίας. Υπάρχουν δύο είδη διφορούμενης απώλειας: α) το άτομο είναι σωματικά απόν αλλά ψυχικά παρόν (π.χ. διαζύγιο) και β) το άτομο είναι σωματικά παρόν αλλά ψυχικά απόν (π.χ. ένα άτομο με χρόνια αρρώστια, ένας γονιός που είναι μονίμως απασχολημένος με τη δουλειά του ή με κάτι άλλο).

Φόβος, θυμός και λύπη είναι τα τρία κύρια συναισθήματα που συνοδεύουν κάθε κατάσταση κρίσης, κάθε απώλεια και κάθε αλλαγή, ακόμη κι αν αυτή αποδεικνύεται τελικά θετική. Η αναγνώριση και η κατανόηση της πραγματικότητας θα βοηθήσει καταλυτικά να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Η ζωή είναι μια διαδικασία, ένα ταξίδι που πρέπει να το βιώσουμε και να αποκομίσουμε ό,τι καλύτερο έχει να μας δώσει.

Κάθε αλλαγή προκαλεί στα παιδιά στρες, που συνήθως εκδηλώνεται με επιθετική συμπεριφορά, εσωστρέφεια, μοναχικότητα, δυσκολία αποχωρισμού από το οικογενειακό περιβάλλον, προβλήματα στον ύπνο και τη διατροφή, πτώση της σχολικής επίδοσης, ενοχή, υπερβολική ανησυχία για θέματα υγείας, δυσκολία συγκέντρωσης και απομνημόνευσης. Εκτός από τις συναισθηματικές, γνωστικές και συμπεριφορικές μεταβολές, συχνά έχουμε και συμπτώματα, όπως αύξηση των σφυγμών και των καρδιακών παλμών, ερύθημα, λαχανιασμένη αναπνοή, τρεμούλα, δυσλειτουργία γαστρεντερικής φύσης.

Γενικώς, ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο, κάθε παιδί αντιδρά διαφορετικά:

1-4 ετών: πιπίλισμα του δακτύλου, νυχτερινή ενούρηση, φόβος για το σκοτάδι, προσκόλληση στον γονιό, εφιάλτες, προβλήματα στον ύπνο, εγκόπριση, προβλήματα λόγου, προβλήματα στη διατροφή, άγχος αποχωρισμού, ευερεθιστότητα.

5-10 ετών: επιθετικότητα, σύγχυση, επιδίωξη προσοχής, σχολική άρνηση, εφιάλτες, ελλειμματική συγκέντρωση, κοιλιακά άλγη, πονοκέφαλοι, φόβος για το σκοτάδι, φόβος για τη μοναξιά ή για τραυματισμό.

11-13 ετών: προβλήματα στη διατροφή και τον ύπνο, αντικοινωνική συμπεριφορά, προβλήματα στο σχολείο, άγχος, σωματικοί πόνοι, δερματικά προβλήματα, φόβος απώλειας φίλων και οικογένειας, απάθεια.

14-18 ετών: σωματικά προβλήματα (εξανθήματα, εντερικά προβλήματα, κρίσεις άσθματος, πονοκέφαλοι), αλλαγές στην όρεξη και τον ύπνο, απώλεια ενδιαφέροντος για πράγματα τα οποία προηγουμένως θεωρούνταν ενδιαφέροντα, απώλεια ενέργειας, αντικοινωνική συμπεριφορά, ελλειμματική συγκέντρωση, ενοχή.

Για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά ένας γονιός το στρες του παιδιού του, καταρχήν πρέπει να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και τα δικά του συναισθήματα, αφού δώσει λίγο χρόνο στον εαυτό του να σκεφτεί. Η απόσταση είναι αναγκαία για να μπορέσει να ανασυνταχθεί, να αξιολογήσει τα δικά του αποθέματα και να τα αξιοποιήσει. Μετά από κάθε απώλεια υπάρχει μια διαδικασία πένθους που πρέπει να την περάσει. Το να προσπεράσουμε τα αρνητικά συναισθήματα, δεν σημαίνει ότι τα εξαφανίζουμε. Η επάνοδος στην καθημερινή ζωή –στο μέτρο του εφικτού– βοηθάει στο να δημιουργήσουμε μια κανονικότητα και να υιοθετήσουμε σταθερές, που θα μας βοηθήσουν στην επανάκτηση της ισορροπίας. Από την άλλη, πρέπει να κατανοήσουμε την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο του κάθε παιδιού. Ένας γονιός πρέπει να διαθέσει περισσότερο χρόνο, ώστε να κατανοήσει καλύτερα τις ανάγκες του παιδιού του. Χρειάζεται σεβασμός στις ξεχωριστές του ανάγκες και ειλικρίνεια στις απαντήσεις που καλείται να δώσει σε ό,τι ερωτηθεί. Η ειλικρίνεια, η αμεσότητα, η σαφήνεια και η απλότητα είναι σημαντικές. Σε καταστάσεις κρίσης, όλα τα παιδιά χρειάζονται ασφάλεια και υποστήριξη. Χρειάζεται επίσης να έχει υπόψη ότι στο αντίστοιχο γεγονός δεν αντιδρούν όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο. Οι αντιδράσεις ποικίλλουν, ακόμη και μεταξύ των παιδιών που προέρχονται από την ίδια οικογένεια. Οι γονείς πρέπει να προσαρμοστούν στον τρόπο αντίδρασης του παιδιού και να πορευτούν με αυτόν. Θα στραφούν προς το κάθε παιδί ξεχωριστά για να το βοηθήσουν. Τα παιδιά –ιδιαίτερα τα πιο μικρά– συνήθως δεν μιλούν, αλλά εκδηλώνουν τα συναισθήματά τους με τη συμπεριφορά τους.

Εν κατακλείδι, η ζωή στο σύνολό της είναι μια κρίση που χρειάζεται συνεχείς διαπραγματεύσεις με τον εαυτό μας, με τις δυνάμεις και τις αδυναμίες, τόσο των παιδιών όσο και των γονιών. Η ανάγκη να ασχοληθούμε σε βάθος με τη συναισθηματική νοημοσύνη φαντάζει πιο επιτακτική παρά ποτέ. Η εμβάθυνση στην ενσυναίσθηση, η προώθηση της συνεργασίας και η έμπρακτη εκδήλωση της εμπιστοσύνης θα χτίσουν τις πιο στέρεες βάσεις για μια υγιή σχέση γονιών και παιδιών.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι γονείς αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά. Τα παιδιά δεν ακούν τόσο αυτά που τους λένε οι γονείς. Αντιθέτως, παρατηρούν αυτά που κάνουν, τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται, την αντίδρασή τους στα γεγονότα.

 

 

Το άρθρο αποτελεί απόσπασμα (σελ. 19-23) από το «Γονείς σε Κρίση. Η διαχείριση της απώλειας και της αλλαγής» της Βασιλικής Παππά (εκδ. Οκτώ, 2016).

 

 

Βασιλική Παππά, MSc, PhD,

Συμβουλευτική ψυχολόγος / Ψυχοθεραπεύτρια,

Επιστημονικά υπεύθυνη Σχολών Γονέων

www.sxolesgonewn.gr

www.emotionalintelligence.gr

Νεότερα Ο ρόλος των γονικών αξιών στη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών
Παλαιότερα Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην καλλιέργεια του εσωτερικού κόσμου των παιδιών

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Recent Posts

  • Θετικά στοιχεία, αρετές και προτερήματα
  • Μητεροποίηση (και πατεροποίηση)
  • Η αναπτυξιακή διάσταση της φιλίας των παιδιών και ο ρόλος των γονιών
  • Υπεργονεϊκότητα: Τα χαρακτηριστικά και οι συνέπειές της στη συμπεριφορά των παιδιών
  • Τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων

Recent Comments

Χωρίς σχόλια για εμφάνιση.

Archives

  • Μάιος 2025
  • Ιανουάριος 2025
  • Δεκέμβριος 2024
  • Αύγουστος 2024
  • Απρίλιος 2023
  • Οκτώβριος 2021
  • Μάιος 2021
  • Ιανουάριος 2021
  • Νοέμβριος 2020
  • Οκτώβριος 2020
  • Μάιος 2020
  • Απρίλιος 2020
  • Μάρτιος 2020

Categories

  • Uncategorized

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΑΠΠΑ, MSc, PhD
Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
Πρόεδρος & Επιστημονικά υπεύθυνη
Πανελλήνιου Συνδέσμου Σχολών Γονέων
Μέλος ΣΕΨ, ΕΛΨΕ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
Παράρτημα της Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση
των Γονέων (F.I.E.P.) από το 1962

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τηλ: 21 0725 5191
Κιν: 6973233673
Email: info@sxolesgonewn.gr

© 2024 Sxoles Gonewn. All rights reserved. Powered by MarketEyes.
keyboard_arrow_up