Βασιλική Παππά, MSc, PhD, Συμβουλευτική ψυχολόγος / Ψυχοθεραπεύτρια

Η Βασιλική Παππά είναι συμβουλευτική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πανελληνίου Συνδέσμου Σχολών Γονέων. Έχει διδάξει στα τμήματα Προσχολικής Αγωγής, Εργοθεραπείας, Iατρικών Εργαστηρίων, Κοινωνικής Εργασίας και Ιατρικών Επισκεπτών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, στο Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθώς και σε διάφορα Μεταπτυχιακά Προγράμματα.

 

Σπούδασε Ψυχολογία και Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε τη μεταπτυχιακή της ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία και εκπόνησε διδακτορική διατριβή με θέμα τη σχέση της οικογενειακής κατάστασης γονέων με τους παράγοντες της συμπεριφοράς και της αυτοαντίληψης εφήβων, καθώς και της ποιότητας της σχέσης τους με τους γονείς τους.

Έχει εκπονήσει έρευνες σχετικά με θέματα οικογενειακών και συζυγικών σχέσεων, με τις πρακτικές ανατροφής των παιδιών και της διαπαιδαγώγησης των γονέων, καθώς και με την ανάπτυξη και την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών.

Έχει εκπαιδευτεί στη Συστημική Σκέψη και Ψυχοθεραπεία, ακολουθεί όμως μια εκλεκτικού τύπου θεραπευτική προσέγγιση. Έχει εργαστεί για πολλά χρόνια ως σχολική και συμβουλευτική ψυχολόγος και έχει συντονίσει πολλές ομάδες Σχολών Γονέων σε διάφορα πλαίσια. Στην παρούσα φάση εργάζεται ιδιωτικά ως συμβουλευτική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια και ασχολείται με την εκπαίδευση ειδικών ψυχικής υγείας.

Η Βασιλική Παππά έχει συγγράψει τα βιβλία:

  • «Επάγγελμα γονέας. Ψυχολογικοί τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2006, εξαντλημένο).
  • Μετάφραση του βιβλίου του Κλοντ Στάινερ «Συναισθηματική νοημοσύνη με καρδιά» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2006, εξαντλημένο).
  • «Γονείς, παιδιά και ΜΜΕ. Ένας οδηγός γονικής συμπεριφοράς» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2008).
  • «Η λογική των συναισθημάτων. Συναισθηματική ανάπτυξη και συναισθηματική νοημοσύνη» (Εκδόσεις Οκτώ, 2013).
  • «Ρινόκερος και ελέφαντας (Εκδόσεις Οκτώ, 2014).
  • «Γονείς σε κρίση. Η διαχείριση της απώλειας και της αλλαγής (Εκδόσεις Οκτώ, 2016).
  • «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικής Ταυτότητας (EPPI). Εγχειρίδιο για ειδικούς» (Αθήνα, 2016).
  • «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού (EPPEL). Εγχειρίδιο για ειδικούς» (Αθήνα, 2016).
  • «Το παράθυρο αριστερά (Εκδόσεις Οκτώ, 2016).
  • Μετάφραση του βιβλίου της Susan Hayman «Μεγαλώνοντας χαρούμενους εφήβους» (Εκδόσεις Βήτα, 2016).
  • «Επάγγελμα Γονέας. Τύποι Γονέων και Συμπεριφορά Παιδιών και Εφήβων» (Εκδόσεις Οκτώ, 2017, αναθεωρημένη έκδοση).
  • «Η δυναμική της ομάδας και ο ρόλος του συντονιστή. Η περίπτωση των Σχολών Γονέων» (Εκδόσεις Οκτώ, 2019).
  • «Τομτόμ» (Εκδόσεις Οκτώ, 2019).
  • «Επικοινωνία και Ενσυναίσθηση» (Εκδόσεις Οκτώ, 2022).
  • Έχει επιμεληθεί επιστημονικά το βιβλίο «Το σοκ της ανατροφής» των Po Bronson και Ashley Merryman (Εκδόσεις Polaris).
  • Έχει επίσης εκδώσει τις ποιητικές συλλογές «Π-οιήσεις» (Βραβείο Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών) και «Γύψος ή pορσελάνη».

Επίσης, άρθρα και κεφάλαια σε βιβλία μπορείτε να βρείτε στους ιστότοπους: 

https://uniwa.academia.edu/VassilikiPappa

 

Από το 2001 ως σήμερα ασχολείται με το έργο των Σχολών Γονέων, με την οργάνωση και τη λειτουργία τους, συνεχίζοντας το έργο της Μαρίας Χουρδάκη, την πολύτιμη παρακαταθήκη της, το οποίο διαπνεόταν από την αγάπη για τον Άνθρωπο.

Άρθρα και μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους και σε πολυάριθμα επιστημονικά περιοδικά, ενώ έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις της και με τη διοργάνωση συμποσίων σε πολλά ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Είναι μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των Γονέων (F.I.E.P.), της ΕΛΨΕ, του ΣΕΨ και άλλων επιστημονικών συλλόγων.

Το 1999 ξεκίνησε μια στενή συνεργασία με τη Μαρία Χουρδάκη. Το 2001, ως πρόεδρος και επιστημονικά υπεύθυνη του Πανελληνίου Συνδέσμου Σχολών Γονέων, συμμετείχε σε συμπόσιο με θέμα “Parents et enfants dans les societes d’ aujourd’ hui: les forces de la famille et ses faiblesses” στις Σέβρες (έδρα της F.I.E.P.) ως εκπρόσωπος της Ελλάδας. Εκεί γνωρίστηκε με τους Auba, Ducray, Guitouni, Tavoillot, Dupont, Laboureur, Crawley και πολλούς άλλους.

Μαρία Χουρδάκη

Η Μαρία Χουρδάκη (1918-2010) αφιέρωσε όλη τη μακροχρόνια επιστημονική της δράση στο μεγάλο πρόβλημα της ψυχικής υγείας του ατόμου. Είχε πάντα ιδιαίτερη ευαισθησία ως προς τον πάσχοντα άνθρωπο και ιδιαίτερα το παιδί.

Οι αναζητήσεις της προς τον Άνθρωπο την οδήγησαν στη Φιλοσοφική Σχολή, απ’ όπου πήρε το πτυχίο της. Όμως, στη Φιλοσοφική Σχολή δε βρήκε ό,τι πραγματικά ζητούσε. Γι’ αυτό συνέχισε τις σπουδές της στη Γενεύη, στο Ινστιτούτο J. J. Rousseau σε θέματα Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής και αργότερα στο Παρίσι, στο Ινστιτούτο Ψυχολογίας της Σορβόννης και στο Ινστιτούτο Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Institut de l’ Orientation Professionnelle).

Το 1960 έρχεται στην Αθήνα και αρχίζει τη δράση της με διαλέξεις γύρω από τη νέα επιστήμη της Ψυχολογίας και την αξία της ψυχικής υγείας. Θέλοντας να τονίσει το ρόλο της οικογένειας ως προς τη διαμόρφωση της ψυχικής υγείας του παιδιού, το 1962 στρέφεται προς την ίδρυση των Σχολών Γονέων και λίγο αργότερα ιδρύει τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων, ένα μορφωτικό σωματείο που συντονίζει τη λειτουργία των Σχολών Γονέων σε όλη την Ελλάδα.

Το 1964 προσκλήθηκε στο Παρίσι από τον Andre Isambert, Πρόεδρο των Σχολών Γονέων της Γαλλίας και υπέγραψε ως εκπρόσωπος της Ελλάδας την ιδρυτική πράξη της FIEP (International Federation for Parents’ Education – Διεθνής Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων).

Αναζητώντας τομείς πέρα από την οικογένεια, στους οποίους και η πρόληψη της ψυχικής υγείας θεωρείται αναγκαία, στρέφεται προς το εκπαιδευτικό σύστημα γιατί θεωρεί ότι δεν επιτελεί το χρέος του, σ’ ό,τι αφορά την ψυχική υγεία των μαθητών. Θεωρεί ότι η παιδεία μας ασχολείται κυρίως με το γνωστικό τομέα, παραβλέποντας το θέμα της ψυχικής υγείας.

Η Μαρία Χουρδάκη μελέτησε και εφάρμοσε αντιαυταρχικό σύστημα σε ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας, το οποίο δημιουργήθηκε το 1966. Τα θετικά αποτελέσματα του εκπαιδευτικού της συστήματος την οδήγησαν να μελετήσει και να οργανώσει το μέγα θέμα της πρόληψης των ναρκωτικών διαμορφώνοντας το δικό της σύστημα πρόληψης, το οποίο πήρε την ονομασία “Hourd System”.

Η εκλογή του κατάλληλου επαγγέλματος αποτελεί οπωσδήποτε στοιχείο ψυχικής υγείας. Είναι ό,τι έστρεψε τη Μαρία Χουρδάκη προς τη μελέτη και την ανάπτυξη του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, άγνωστου κι αυτού, ως τότε, στη χώρα μας. Πέρα από το βιβλίο της και τις ειδικές σπουδές της στο θέμα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ιδρύει το «Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού», σε συνεργασία με την ψυχολόγο Μελίνα Σταύρου.

Η Μαρία Χουρδάκη έχει συγγράψει πολλά βιβλία και άρθρα. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε τις πολυάριθμες διαλέξεις που πραγματοποίησε σε ολόκληρη την Ελλάδα, για τη διάδοση της επιστήμης της Ψυχολογίας. Πήρε μέρος και οργάνωσε αρκετά συνέδρια, πανελλήνια και διεθνή. Τέλος, είναι γνωστό ότι χάρη στις προσπάθειές της δημιουργήθηκε το πρώτο Πανεπιστημιακό Τμήμα Ψυχολογίας στο Ρέθυμνο της Κρήτης, του οποίου υπήρξε πρώτος Πρόεδρος. Το 1995 της απονεμήθηκε ο τίτλος της Επίτιμης Προέδρου του Τμήματος.

Η Μαρία Χουρδάκη τιμήθηκε πολλές φορές για το έργο της. Από την Ακαδημία Αθηνών, τον Ερυθρό Σταυρό (Χρυσούς Σταυρός), από τη Διεθνή FIEP, από τα Πανεπιστήμια, από το Σύλλογο Ελλήνων Ψυχολόγων, από σωματεία, από Δήμους, από Κοινότητες και το σπουδαιότερο, όπως συνηθίζει να λέει, από την Αγάπη του Ανθρώπου.

Βιβλία Μαρίας Χουρδάκη

  1. Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Συμβολή της Ψυχολογίας στην εκλογή του επαγγέλματος (1951). Αθήνα.
  2. Εισαγωγή στην Χαρακτηρολογία (1957). Αθήνα.
  3. Προβλήματα Αγωγής του Παιδιού (1957). Αθήνα: Κένταυρος (Μετάφραση).
  4. Δείκτης Νοημοσύνης και Περιβάλλον (1962). Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα.
  5. Εισαγωγή στην Οικογενειακή Ψυχολογία. Από την Ψυχολογία των Γονέων στην Ψυχολογία του Παιδιού (1966). Αθήνα.
  6. Πανδέκτης Σπουδών – Επαγγελματικός Προσανατολισμός (1966). Έκτος Τόμος. Αθήνα: Codex.
  7. Σύγχρονα Θέματα Οικογενειακής Ψυχολογίας (σε συνεργασία με την Fernande Isambert (1972). Αθήνα.
  8. Θέματα Οικογενειακής Ψυχολογίας για Γονείς (πολυγραφημένο). Τόμος Ι. Η ψυχολογία των ανηλίκων στην οικογένεια (1979). Αθήνα.
  9. Σχολές Γονέων στην Ελλάδα (1962-1979). Αφιέρωμα στο έτος του παιδιού. Αθήνα.
  10. Οικογενειακή Ψυχολογία. Διάλογοι σε θέματα παιδιού, εφήβου, γονέων (1982). Αθήνα: Γρηγόρης.
  11. Εκπαίδευση για την Ειρήνη (1986). Ρέθυμνο.
  12. Θέματα Προετοιμασίας για Γάμο – Συμβίωση και Σχέσεις στην Οικογένεια (με τις Μελίνα Σταύρου και Αίθρα Μαρούδα) (1989). Αθήνα.
  13. Ναρκωτικά-Πρόληψη. Πρωτογενής Τομέας. Εμπειρίες–Προτάσεις (1992). Αθήνα: Γρηγόρης.
  14. Ψυχολογία της Οικογένειας, εξελικτική, σχολική, εφηβείας. (βελτιωμένη έκδοση του βιβλίου ‘Οικογενειακή Ψυχολογία’) (1995). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  15. Ναρκωτικά-Πρόληψη-Εκπαίδευση της Οικογένειας-Σχολές Γονέων. Σχολική Πράξη. Εμπειρίες, Συμπεράσματα (1995). Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή.
  16. Οικογενειακή Ψυχολογία: Εξελικτική-Νηπιακή-Σχολική-Εφηβείας-Τρίτης Ηλικίας (2000). Αθήνα: Leader Books.
  17. Ναρκωτικά. Πρωτογενής Τομέας (2000). Αθήνα: Leader Books.