Βιογραφικό σημείωμα Μαρίας Χουρδάκη

Η Μαρία Χουρδάκη (1918-2010) αφιέρωσε όλη τη μακροχρόνια επιστημονική της δράση στο μεγάλο πρόβλημα της ψυχικής υγείας του ατόμου. Είχε πάντα ιδιαίτερη ευαισθησία ως προς τον πάσχοντα άνθρωπο και ιδιαίτερα το παιδί.

Οι αναζητήσεις της προς τον Άνθρωπο την οδήγησαν στη Φιλοσοφική Σχολή, απ’ όπου πήρε το πτυχίο της. Όμως, στη Φιλοσοφική Σχολή δε βρήκε ό,τι πραγματικά ζητούσε. Γι’ αυτό συνέχισε τις σπουδές της στη Γενεύη, στο Ινστιτούτο J. J. Rousseau σε θέματα Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής και αργότερα στο Παρίσι, στο Ινστιτούτο Ψυχολογίας της Σορβόννης και στο Ινστιτούτο Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Institut de l’ Orientation Professionnelle).

Το 1960 έρχεται στην Αθήνα και αρχίζει τη δράση της με διαλέξεις γύρω από τη νέα επιστήμη της Ψυχολογίας και την αξία της ψυχικής υγείας. Θέλοντας να τονίσει το ρόλο της οικογένειας ως προς τη διαμόρφωση της ψυχικής υγείας του παιδιού, το 1962 στρέφεται προς την ίδρυση των Σχολών Γονέων και λίγο αργότερα ιδρύει τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων, ένα μορφωτικό σωματείο που συντονίζει τη λειτουργία των Σχολών Γονέων σε όλη την Ελλάδα.

Το 1964 προσκλήθηκε στο Παρίσι από τον Andre Isambert, Πρόεδρο των Σχολών Γονέων της Γαλλίας και υπέγραψε ως εκπρόσωπος της Ελλάδας την ιδρυτική πράξη της FIEP (International Federation for Parents’ Education – Διεθνής Ομοσπονδία για την Εκπαίδευση των Γονέων).

Αναζητώντας τομείς πέρα από την οικογένεια, στους οποίους και η πρόληψη της ψυχικής υγείας θεωρείται αναγκαία, στρέφεται προς το εκπαιδευτικό σύστημα γιατί θεωρεί ότι δεν επιτελεί το χρέος του, σ’ ό,τι αφορά την ψυχική υγεία των μαθητών. Θεωρεί ότι η παιδεία μας ασχολείται κυρίως με το γνωστικό τομέα, παραβλέποντας το θέμα της ψυχικής υγείας.

Η Μαρία Χουρδάκη μελέτησε και εφάρμοσε αντιαυταρχικό σύστημα σε ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας, το οποίο δημιουργήθηκε το 1966. Τα θετικά αποτελέσματα του εκπαιδευτικού της συστήματος την οδήγησαν να μελετήσει και να οργανώσει το μέγα θέμα της πρόληψης των ναρκωτικών διαμορφώνοντας το δικό της σύστημα πρόληψης, το οποίο πήρε την ονομασία “Hourd System”.

Η εκλογή του κατάλληλου επαγγέλματος αποτελεί οπωσδήποτε στοιχείο ψυχικής υγείας. Είναι ό,τι έστρεψε τη Μαρία Χουρδάκη προς τη μελέτη και την ανάπτυξη του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, άγνωστου κι αυτού, ως τότε, στη χώρα μας. Πέρα από το βιβλίο της και τις ειδικές σπουδές της στο θέμα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ιδρύει το «Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού», σε συνεργασία με την ψυχολόγο Μελίνα Σταύρου.

Η Μαρία Χουρδάκη έχει συγγράψει πολλά βιβλία και άρθρα. Αξίζει επίσης να αναφέρουμε τις πολυάριθμες διαλέξεις που πραγματοποίησε σε ολόκληρη την Ελλάδα, για τη διάδοση της επιστήμης της Ψυχολογίας. Πήρε μέρος και οργάνωσε αρκετά συνέδρια, πανελλήνια και διεθνή. Τέλος, είναι γνωστό ότι χάρη στις προσπάθειές της δημιουργήθηκε το πρώτο Πανεπιστημιακό Τμήμα Ψυχολογίας στο Ρέθυμνο της Κρήτης, του οποίου υπήρξε πρώτος Πρόεδρος. Το 1995 της απονεμήθηκε ο τίτλος της Επίτιμης Προέδρου του Τμήματος.

Η Μαρία Χουρδάκη τιμήθηκε πολλές φορές για το έργο της. Από την Ακαδημία Αθηνών, τον Ερυθρό Σταυρό (Χρυσούς Σταυρός), από τη Διεθνή FIEP, από τα Πανεπιστήμια, από το Σύλλογο Ελλήνων Ψυχολόγων, από σωματεία, από Δήμους, από Κοινότητες και το σπουδαιότερο, όπως συνηθίζει να λέει, από την Αγάπη του Ανθρώπου.

Βιβλία Μαρίας Χουρδάκη
  1. Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Συμβολή της Ψυχολογίας στην εκλογή του επαγγέλματος (1951). Αθήνα.
  2. Εισαγωγή στην Χαρακτηρολογία (1957). Αθήνα.
  3. Προβλήματα Αγωγής του Παιδιού (1957). Αθήνα: Κένταυρος (Μετάφραση).
  4. Δείκτης Νοημοσύνης και Περιβάλλον (1962). Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα.
  5. Εισαγωγή στην Οικογενειακή Ψυχολογία. Από την Ψυχολογία των Γονέων στην Ψυχολογία του Παιδιού (1966). Αθήνα.
  6. Πανδέκτης Σπουδών - Επαγγελματικός Προσανατολισμός (1966). Έκτος Τόμος. Αθήνα: Codex.
  7. Σύγχρονα Θέματα Οικογενειακής Ψυχολογίας (σε συνεργασία με την Fernande Isambert (1972). Αθήνα.
  8. Θέματα Οικογενειακής Ψυχολογίας για Γονείς (πολυγραφημένο). Τόμος Ι. Η ψυχολογία των ανηλίκων στην οικογένεια (1979). Αθήνα.
  9. Σχολές Γονέων στην Ελλάδα (1962-1979). Αφιέρωμα στο έτος του παιδιού. Αθήνα.
  10. Οικογενειακή Ψυχολογία. Διάλογοι σε θέματα παιδιού, εφήβου, γονέων (1982). Αθήνα: Γρηγόρης.
  11. Εκπαίδευση για την Ειρήνη (1986). Ρέθυμνο.
  12. Θέματα Προετοιμασίας για Γάμο - Συμβίωση και Σχέσεις στην Οικογένεια (με τις Μελίνα Σταύρου και Αίθρα Μαρούδα) (1989). Αθήνα.
  13. Ναρκωτικά-Πρόληψη. Πρωτογενής Τομέας. Εμπειρίες–Προτάσεις (1992). Αθήνα: Γρηγόρης.
  14. Ψυχολογία της Οικογένειας, εξελικτική, σχολική, εφηβείας. (βελτιωμένη έκδοση του βιβλίου 'Οικογενειακή Ψυχολογία') (1995). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  15. Ναρκωτικά-Πρόληψη-Εκπαίδευση της Οικογένειας-Σχολές Γονέων. Σχολική Πράξη. Εμπειρίες, Συμπεράσματα (1995). Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή.
  16. Οικογενειακή Ψυχολογία: Εξελικτική-Νηπιακή-Σχολική-Εφηβείας-Τρίτης Ηλικίας (2000). Αθήνα: Leader Books.
  17. Ναρκωτικά. Πρωτογενής Τομέας (2000). Αθήνα: Leader Books.


Βιογραφικό σημείωμα Βασιλικής Παππά

Η Βασιλική Παππά είναι συμβουλευτική ψυχολόγος, Πρόεδρος και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πανελληνίου Συνδέσμου Σχολών Γονέων. Έχει διδάξει στα τμήματα Προσχολικής Αγωγής, Iaτρικών Εργαστηρίων, Κοινωνικής Εργασίας και Ιατρικών Επισκεπτών του ΤΕΙ Αθήνας, στο Τμήμα και Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθώς και σε διάφορα Μεταπτυχιακά Προγράμματα. Στην παρούσα φάση διδάσκει Ψυχολογία στα Τμήματα Κοινωνικής Εργασίας, Προσχολικής Αγωγής και Εργοθεραπείας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας του ΤΕΙ Αθήνας.

Σπούδασε Ψυχολογία και Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, έκανε τη μεταπτυχιακή της ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία και συνέχισε με την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής με θέμα τη σχέση της οικογενειακής κατάστασης γονέων με τους παράγοντες της συμπεριφοράς και της αυτοαντίληψης εφήβων, καθώς και της ποιότητας της σχέσης τους με τους γονείς τους.

Έχει εκπαιδευτεί στη Συστημική Σκέψη και Ψυχοθεραπεία, ακολουθεί όμως μια εκλεκτικού τύπου θεραπευτική προσέγγιση. Εργάζεται ως σχολική και συμβουλευτική ψυχολόγος, συντονίζει ομάδες Σχολών Γονέων και ασχολείται με την εκπαίδευση ειδικών ψυχικής υγείας, ενώ εργάζεται και ιδιωτικά ως συμβουλευτική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα οικογενειακών σχέσεων, στις πρακτικές ανατροφής και διαπαιδαγώγησης των γονέων καθώς και στην ανάπτυξη και καλλιέργεια της συναισθηματικής τους νοημοσύνης.
Έχει συγγράψει τα βιβλία:
  1. «Επάγγελμα Γονέας. Ψυχολογικοί τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2006, εξαντλημένο).
  2. H μετάφραση του Κ. Στάινερ «Συναισθηματική Νοημοσύνη με Καρδιά» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2006, εξαντλημένο).
  3. «Γονείς, παιδιά και ΜΜΕ. Ένας οδηγός γονικής συμπεριφοράς» (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2008).
  4. «Η λογική των συναισθημάτων. Συναισθηματική ανάπτυξη και συναισθηματική νοημοσύνη» (Εκδόσεις Οκτώ, 2013).
  5. «Ρινόκερος και ελέφαντας (Εκδόσεις Οκτώ, 2014).
  6. «Γονείς σε κρίση. Η διαχείριση της απώλειας και της αλλαγής (Εκδόσεις Οκτώ, 2016).
  7. «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικής Ταυτότητας (EPPI). Εγχειρίδιο για ειδικούς (Αθήνα, 2016).
  8. «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού (EPPEL). Εγχειρίδιο για ειδικούς (Αθήνα, 2016).
  9. «Το παράθυρο αριστερά (Εκδόσεις Οκτώ, 2016).
  10. H μετάφραση του S. Hayman «Μεγαλώνοντας Χαρούμενους Εφήβους» (Εκδόσεις Βήτα, 2016).
ενώ έχει επιμεληθεί επιστημονικά το βιβλίο με τίτλο: «Το σοκ της ανατροφής» (Εκδόσεις Polaris).
Έχει επίσης εκδώσει τις ποιητικές συλλογές «Π-οιήσεις» (Γ΄ Βραβείο Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών) και «Γύψος ή Πορσελάνη».
Άρθρα και μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε πολυάριθμα επιστημονικά περιοδικά, ενώ έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις της και με τη διοργάνωση συμποσίων σε πολλά ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια. Είναι μέλος της "Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των Γονέων" (F.I.E.P.), της ΕΛΨΕ, του ΣΕΨ και άλλων επιστημονικών συλλόγων.

Το 1999 ξεκίνησε μια στενή συνεργασία με τη Μαρία Χουρδάκη. Το 2001, ως πρόεδρος και επιστημονικά υπεύθυνη του Πανελληνίου Συνδέσμου Σχολών Γονέων, πηγαίνει στις Sevres (έδρα της F.I.E.P.) και συμμετέχει στο colloque με θέμα: “Parents et enfants dans les societes d’ aujourd’ hui: les forces de la famille et ses faiblesses” ως εκπρόσωπος της Ελλάδας. Εκεί γνωρίζεται με τους Auba, Ducray, Guitouni, Tavoillot, Dupont, Laboureur, Crawley και πολλούς άλλους.

Από το 2001 ως σήμερα ασχολείται με το έργο των Σχολών Γονέων, με την οργάνωση και τη λειτουργία τους, συνεχίζοντας το έργο της Μαρίας Χουρδάκη, την πολύτιμη παρακαταθήκη της, το οποίο διαπνεόταν από την αγάπη για τον Άνθρωπο.

Το βιογραφικό της περιλαμβάνεται στην ελληνική έκδοση του Who is Who.

Τι είναι η Σχολή Γονέων

Η Αγωγή του παιδιού υπήρξε πάντα μέλημα και φροντίδα κάθε εποχής. Κοινή και η επιθυμία η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τις προηγούμενες.

Οι Σχολές Γονέων στη χώρα μας
Μεθοδολογία
Θεματολογία
EPPI
Επιστημονική Επιτροπή
Συγγραφικό έργο
Βιογραφικά σημειώματα
Σύνδεσμοι

Επικοινωνία

  • Τηλέφωνο:
    210-7647872, 6973233673
  • Email:
    vaspap2@otenet.gr
  • Διεύθυνση:
    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΧΟΛΩΝ ΓΟΝΕΩΝ
    Ευφρονίου 36
    Αθήνα 161 21
    (έναντι Κάραβελ)


Image courtesy of photostock, Stuart Miles, David Castillo Dominic at FreeDigitalPhotos.net.
Tree vector designed by Freepik, earth designed by Freepik, House vector designed by Freepik, family designed by Freepik